Οι μηχανισμοί ελέγχου των ανθρώπων μέσω των μέσων ενημέρωσης, των ταινιών και της μουσικής ξεκίνησαν ουσιαστικά με την δημιουργία τους, με την εταιρεία Motion Picture Patents του Thomas Edison το 1908.
Χρησιμοποιώντας το μοντέλο του Έντισον, εμφανίστηκαν σημαντικές οντότητες όπως τα Ιδρύματα Ροκφέλερ και Φορντ, διαμορφώνοντας τη γνώση για την ιατρική μέσω στρατηγικών επιχορηγήσεων, που συνέβαλαν σε μια ευρύτερη αρχιτεκτονική του κοινωνικού ελέγχου.
Ενώ η Επιχείρηση Mockingbird της CIA διαμόρφωσε την αντίληψη του κοινού μέσω των μέσων ενημέρωσης, η βρετανική MI6 ανέπτυξε μεθόδους για τον έλεγχο της ίδιας της συνείδησης. με το Ινστιτούτο Tavistock να παίζει σημαντικό ρόλο, μερικοί από τους οποίους έγιναν οι θεμελιώδεις αλγόριθμοι πλατφορμών μέσων κοινωνικής δικτύωσης όπως το Facebook.
Σε μια σειρά τριών μερών, ο Joshua Stylman έχει ως στόχο να κάνει ορατά τα κρυμμένα συστήματα επιρροής, επιτρέποντας στους άλλους να αναγνωρίσουν τη χειραγώγηση και να αντισταθούν σε αυτήν. Η σειρά του εξετάζει τα θεμελιώδη συστήματα ελέγχου που καθιερώθηκαν στις αρχές του 20ου αιώνα, διερευνώντας πώς αυτές οι μέθοδοι εξελίχθηκαν μέσω της λαϊκής κουλτούρας και των κινημάτων αντικουλτούρας και αναλύει πώς αυτές οι τεχνικές έχουν αυτοματοποιηθεί και τελειοποιηθεί μέσω ψηφιακών συστημάτων.
Το παρακάτω μεταφράζεται από το πρώτο μέρος.
Μηχανικός Έλεγχος: Ένας αιώνας Πολιτιστικού Ελέγχου των μαζών
Το 2012, το Facebook πραγματοποίησε ένα μυστικό πείραμα σε 689.000 χρήστες , χειραγωγώντας τις ειδήσεις τους για να μελετήσει πώς οι αλλαγές στο περιεχόμενο επηρέασαν τα συναισθήματά τους. Αυτή η ακατέργαστη δοκιμή ήταν απλώς μια γεύση του τι ερχόταν. Μέχρι το 2024, οι αλγόριθμοι δεν θα χρησιμοποιούνται για να διαμορφώσουν απλώς αυτό που νιώθουμε, αλλά αυτό που πιστεύουμε αν είναι ακόμη δυνατό αυτό που σκεφτόμαστε.
Οι πλατφόρμες μέσων κοινωνικής δικτύωσης είναι πλέον σε θέση να προβλέπουν και να τροποποιούν τη συμπεριφορά μας σε πραγματικό χρόνο, ενώ οι υπηρεσίες ροής επιμελούνται αυτόματα και συνεχώς την πολιτιστική μας κουλτούρα και τα συστήματα ψηφιακών πληρωμών παρακολουθούν κάθε συναλλαγή. Αυτό που ξεκίνησε ως απλή συναισθηματική χειραγώγηση έχει γίνει ολοκληρωμένος έλεγχος της συνείδησης. Αυτή η δύναμη να διαμορφώσει την ανθρώπινη αντίληψη δεν προέκυψε από τη μια μέρα στην άλλη.
Η ίδρυση της εταιρείας Motion Picture Patents από τον Thomas Edison το 1908 έθεσε τις βάσεις για έναν αιώνα συστηματικής επιρροής, επιδεικνύοντας πέντε βασικούς μηχανισμούς ελέγχου: έλεγχος υποδομής, έλεγχος διανομής, νομικό πλαίσιο, οικονομική πίεση και ορισμός νομιμότητας.
Αυτοί οι μηχανισμοί έχουν εξελιχθεί και έχουν επανεμφανιστεί σε διάφορες περιόδους, γίνονται εξελιγμένα εργαλεία για τη μηχανική της δημόσιας συνείδησης και τον έλεγχο των ορίων της πιθανής σκέψης και έκφρασης.
Αρχές 20ου Αιώνα
Στις αρχές του 20ου αιώνα παρατηρήθηκε μια άνευ προηγουμένου σύγκλιση συγκεντρωτικού ελέγχου σε πολλούς τομείς, με τη διάλυση του Edison Trust το 1915 που οδήγησε στην εδραίωση της εξουσίας σε μια ολιγαρχία στούντιο που μπορούσαν να συντονίσουν τον έλεγχο περιεχομένου και την ανταλλαγή μηνυμάτων.
Ο Κώδικας Παραγωγής Κινηματογράφου, ο Κώδικας Hays , που θεσπίστηκε το 1934 απέδειξε πώς ο ηθικός πανικός μπορούσε να δικαιολογήσει τον συστηματικό έλεγχο περιεχομένου. Έλεγχε το περιεχόμενο που απεικονίζεται στην οθόνη, θέτοντας ένα πρότυπο για αφηγηματικό χειρισμό που επιμένει στην ψηφιακή εποχή, παρόμοιο με τον έλεγχο της διανομής ταινιών από τον Έντισον.
Στις αρχές του 20ου αιώνα σημειώθηκε άνευ προηγουμένου χειραγώγηση σε τομείς, όπως η ιατρική, τα μέσα ενημέρωσης, η εκπαίδευση, τα οικονομικά, η ψυχαγωγία και η επιστημονική έρευνα, με μεγάλα ιδρύματα όπως τα ιδρύματα Rockefeller και Ford να διαδραματίζουν κρίσιμο ρόλο στη διαμόρφωση των προτεραιοτήτων της ακαδημαϊκής έρευνας και των μεθοδολογιών κοινωνικών επιστημών.
Ο John D. Rockefeller αναπαρήγαγε το πρότυπο του Έντισον στην ιατρική ελέγχοντας την υποδομή, τη διανομή, τα νομικά πλαίσια, την οικονομική πίεση και τον ορισμό της νομιμότητας, ελέγχοντας αποτελεσματικά τι συνιστά νόμιμη γνώση στο πεδίο της επιστήμης.
Περαιτέρω ανάγνωση: The Information Factory: How Reality is Manufactured , Joshua Stylman, 12 Νοεμβρίου 2024
Τα ιδιωτικά ιδρύματα, μέσω στρατηγικών επιχορηγήσεων και θεσμικής υποστήριξης, καθιέρωσαν και διατήρησαν εγκεκριμένα πλαίσια για την κατανόηση της κοινωνίας, έγιναν ισχυροί φύλακες αποδεκτών γνώσεων και διεύρυναν το ιατρικό μοντέλο του Rockefeller στην ευρύτερη πνευματική σφαίρα.
Αυτή η διοικητική ευθυγράμμιση καθιέρωσε αλληλένδετα με συστήματα για τον έλεγχο τόσο της φυσικής πραγματικότητας όσο και της συνείδησης, με κάθε κομμάτι να συνεισφέρει σε μια ολοκληρωμένη αρχιτεκτονική του κοινωνικού ελέγχου, από τον έλεγχο των οπτικών μέσων από τον Έντισον μέχρι τον ορισμό της ιατρικής γνώσης από τον Ροκφέλερ και τον νομισματικό έλεγχο της Ομοσπονδιακής Τράπεζας.
Αναδιαμόρφωση του παγκόσμιου ρόλου της Αμερικής
Η δύναμη αυτού του συγκλινόμενου συστήματος έβαλε τις βάσεις στην αναδιαμόρφωση του παγκόσμιου ρόλου της Αμερικής, με την αφήγηση του αμερικανικού «απομονωτισμού» να αναδεικνύεται ως κύριος διαμορφωτής της δημόσιας συνείδησης, επαναπλαισιώνοντας την προβολή ισχύος της Αμερικής μέσω τραπεζικών δικτύων και διπλωματίας.
Η απόκτηση μεγάλων εφημερίδων από την JP Morgan βοήθησε στη δημιουργία αυτού του αφηγηματικού πλαισίου, ενώ το Operation Mockingbird, ένα πρόγραμμα της Κεντρικής Υπηρεσίας Πληροφοριών των ΗΠΑ (“CIA”), επισημοποίησε την επιρροή των υπηρεσιών πληροφοριών στην αντίληψη του κοινού μέσω φαινομενικά ανεξάρτητων καναλιών μέσων ενημέρωσης.
Οι ίδιες αρχές αφηγηματικού ελέγχου εξακολουθούν να ισχύουν και σήμερα, με αυτοματοποιημένα συστήματα που λειτουργούν σε παγκόσμια κλίμακα, παραδειγματίζοντας από τη σχέση των ανθρώπων και των μέσων ενημέρωσης.
Το Nexus Media-Intelligence
Η εμπειρία του William Samuel Paley σε ψυχολογικές επιχειρήσεις κατά τη διάρκεια του Β ‘Παγκοσμίου Πολέμου, ιδιαίτερα ως επόπτης του Office of War Information (“OWI”) και ως επικεφαλής του ραδιοφώνου στο τμήμα Psychological Warfare του OWI, επηρέασε σημαντικά τη μεταπολεμική στρατηγική προγραμματισμού του CBS, η οποία συνδύαζε την ψυχαγωγία με λεπτούς χειρισμούς και τεχνικές.
Υπό την ηγεσία του Paley, το CBS έγινε γνωστό ως «Δίκτυο Tiffany», συνδυάζοντας αριστοτεχνικά την ψυχαγωγία με τον κοινωνικό έλεγχο, θέτοντας ένα πρότυπο για σύγχρονες λειτουργίες μέσων που θα προσαρμόζονταν στις αναδυόμενες τεχνολογίες.
Το σκάνδαλο payola της δεκαετίας του 1950 αποκάλυψε πώς οι δισκογραφικές εταιρείες, συμπεριλαμβανομένης της CBS Records της Paley, διαμόρφωσαν τη συνείδηση του κοινού μέσω ελεγχόμενης έκθεσης, διατηρώντας βαθιά θεσμικούς δεσμούς με στρατιωτικά και δίκτυα πληροφοριών.
Εταιρείες όπως η RCA, που σχηματίστηκε ως μονοπώλιο επικοινωνιών που συντονίζεται από το Πολεμικό Ναυτικό το 1919 , επεκτάθηκαν σε εκπομπές, διατηρώντας τις συνδέσεις με στρατιωτικά δίκτυα πληροφοριών.
Κοινωνική Μηχανική και Παγκόσμια Σύγκρουση
Ενώ οι ιστορικοί συνήθως αντιμετωπίζουν τους Παγκόσμιους Πολέμους ως διακριτές συγκρούσεις, γίνονται καλύτερα κατανοητές ως φάσεις σε μια συνεχή επέκταση των μηχανισμών κοινωνικού ελέγχου. Ο Α’ Παγκόσμιος Πόλεμος σηματοδότησε τη γέννηση του συστηματικού συντονισμού μεταξύ του Χόλιγουντ και των υπηρεσιών πληροφοριών. Κατά τη διάρκεια του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου, αυτές οι συνδέσεις επισημοποιήθηκαν μέσω του Γραφείου Στρατηγικών Υπηρεσιών («OSS»).
Η ανάπτυξη μεθόδων πολιτιστικού ελέγχου ήταν μέρος ενός ευρύτερου συστήματος κοινωνικής μηχανικής που επεκτάθηκε σε περιόδους παγκόσμιων συγκρούσεων, με τους Παγκόσμιους Πολέμους να παρέχουν αιτιολόγηση και δοκιμές για όλο και πιο εξελιγμένα συστήματα μαζικής ψυχολογικής χειραγώγησης.
Στρατιωτικές εγκαταστάσεις όπως το Lookout Mountain Air Force Station στο Laurel Canyon χρησίμευσαν ως κέντρα επιχειρήσεων ψυχολογικού πολέμου, παράγοντας ταξινομημένες ταινίες και διατηρώντας υψηλού επιπέδου συνδέσεις με την παραγωγή του Χόλιγουντ.
Μέχρι το 1943, το OSS περιέγραψε τη στρατηγική να εκμεταλλεύεται τις κινηματογραφικές ταινίες ως όπλο ψυχολογικού πολέμου, αναγνωρίζοντας τις δυνατότητές τους να υποκινούν ή να αναστέλλουν τη δράση και να αλλάζουν θεμελιωδώς την κατανόηση της πραγματικότητας από τους ανθρώπους.
Η ενσωμάτωση της βιομηχανίας του θεάματος σε επιχειρήσεις πληροφοριών χρονολογείται από τον Α’ Παγκόσμιο Πόλεμο, με παραδείγματα όπως η συνεργασία του γνωστού μάγου Χάρι Χουντίνι με τη βρετανική υπηρεσία πληροφοριών και οι ταινίες του Τσάρλι Τσάπλιν να αναλύονται ως προς τις δυνατότητες προπαγάνδας. Κατά τη διάρκεια του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου, αυτές οι συνδέσεις επισημοποιήθηκαν μέσω του OSS, και εξελίχθηκε στο σημερινό Γραφείο Διασύνδεσης Ψυχαγωγίας, το οποίο διαμορφώνει ενεργά τις επιθυμητές αφηγήσεις ταινιών με στρατιωτικό θέμα.
Βρετανική Νοημοσύνη και Έλεγχος Συνείδησης
Η βρετανική νοημοσύνη ανέπτυξε μεθόδους για τον έλεγχο της ίδιας της συνείδησης, αναγνωρίζοντας ότι η διαμόρφωση πεποιθήσεων, επιθυμιών και κοσμοθεωριών θα μπορούσε να είναι μια μόνιμη μορφή ελέγχου, μεταμορφώνοντας για πάντα την κοινωνική μηχανική.
Το 1914 ιδρύθηκε η οντότητα « Wellington House », η οποία αργότερα εξελίχθηκε στο «Τμήμα Πληροφοριών» και τελικά στο «Υπουργείο Πληροφοριών», συστηματοποιώντας τη μαζική ψυχολογική χειραγώγηση μέσω νέων αρχών.
Αυτές οι αρχές, που περιελάμβαναν την αποτελεσματικότητα της έμμεσης επιρροής και τη συναισθηματική απήχηση, θα γίνουν οι θεμελιώδεις αλγόριθμοι των πλατφορμων μέσων κοινωνικής δικτύωσης έναν αιώνα αργότερα και εξακολουθούν να χρησιμοποιούνται σήμερα από εταιρείες όπως το Facebook.
Το Ινστιτούτο Tavistock και ο Ψυχολογικός Πόλεμος
Η Κλινική Tavistock, αργότερα το Ινστιτούτο Tavistock, έπαιξε σημαντικό ρόλο στην ανάπτυξη αυτών των αρχών μέσω της θεραπείας των στρατιωτών που είχαν τραυματικές εμπειρίες απο τις οβίδες και μελέτησε τα τραύματα μέσω μιας ομαδικής ψυχολογίας.
Ο Δρ. John Rawlings Rees και οι συνεργάτες του στο Ινστιτούτο Tavistock ανακάλυψαν πώς η θεραπεία που βρήκαν για τα ψυχολογικά τραύματα των στρατιωτών, θα μπορούσε να χρησιμοποιηθεί για την αναμόρφωση της ατομικής συνείδησης και ολόκληρων κοινωνικών συστημάτων και ανέπτυξαν μεθόδους για να διαμορφώσουν όχι μόνο αυτό που οι άνθρωποι μπορούσαν να δουν αλλά και πώς θα ερμήνευαν αυτό που βλέπουν.
Η εργασία του Ινστιτούτου αποκάλυψε πώς η ψυχολογική ευπάθεια θα μπορούσε να χρησιμοποιηθεί για να αναδιαμορφώσει τόσο την ατομική όσο και την ομαδική συμπεριφορά. Αλλά, όπως σημείωσε ο Stylman, η επιρροή του Tavistock εκτείνεται γενιές πίσω:
Αν και σε μεγάλο βαθμό, άγνωστο στο κοινό, το Tavistock θα γινόταν ένας από τους οργανισμούς με τη μεγαλύτερη επιρροή στη διαμόρφωση των σύγχρονων μεθόδων κοινωνικού ελέγχου. Ενώ οι περισσότεροι άνθρωποι σήμερα γνωρίζουν το Tavistock μόνο από μέσα πρόσφατες διαμάχες σχετικά με την επιβεβαίωση του φύλου, η επιρροή του ινστιτούτου εκτείνεται σε πολλές αρμοδιότητες, διαμορφώνοντας πολιτιστικές αφηγήσεις και κοινωνικούς μετασχηματισμούς από την ίδρυσή του.
Η δουλειά τους αντιπροσωπεύει μια συνέχεια της μακρόχρονης αποστολής της να αναδιαμορφώσει την ανθρώπινη συνείδηση. Μηχανική πραγματικότητα Μέρος Ι: Ένας αιώνας πολιτισμικού ελέγχου από τα μονοπώλια του Έντισον στην αλγοριθμική χειραγώγηση, Joshua Stylman, 19 Δεκεμβρίου 2024
Πολιτιστική Μηχανική Μέσα από τη Μουσική
Η επιρροή του Ινστιτούτου Tavistock μπορεί να φανεί στον μετασχηματισμό των ψυχολογικών θεωριών σε πρακτικά εργαλεία για την πολιτιστική μηχανική, ιδιαίτερα μέσω της μουσικής και της κουλτούρας της νεολαίας.
Οι μέθοδοι του Ινστιτούτου δοκιμάστηκαν αρχικά μέσω της μουσικής, με το πρόγραμμα διπλωματίας τζαζ του Υπουργείου Εξωτερικών των ΗΠΑ της δεκαετίας του 1950-1960 αποκαλύπτοντας πώς τα κέντρα εξουσίας κατανοούσαν τις δυνατότητες της μουσικής για πολιτιστικό σχεδιασμό.
Η βαρόνη Pannonica de Koenigswarter, μέλος της τραπεζικής δυναστείας των Rothschild, έγινε προστάτης καλλιτεχνών όπως ο Thelonious Monk και ο Charlie Parker, συμπίπτοντας με την εποχή που το State Department και η CIA χρησιμοποιούσαν ενεργά την τζαζ ως εργαλείο πολιτιστικής διπλωματίας.
Η εμπλοκή της ευρωπαϊκής τραπεζικής αριστοκρατίας σε υποτιθέμενα επαναστατικά μουσικά κινήματα προμήνυε ένα μοτίβο θεσμών που σχεδίαζαν και πυροδοτούσαν πολιτιστικά κινήματα που φαινόταν να είναι αυθόρμητα αλλά στην πραγματικότητα αποτελούσαν μέρος ενός συστηματικού προγράμματος πολιτισμικής μηχανικής.
Αναδημοσίευση από https://anazitiseis.gr/


Αφήστε μια απάντηση