Ο ναυτιλιακός γίγαντας Matson ανακοίνωσε την περασμένη εβδομάδα ότι δεν θα μεταφέρει πλέον ηλεκτρικά οχήματα (EV) ή plug-in υβριδικά στα πλοία του, επικαλούμενος τους κινδύνους πυρκαγιάς που δημιουργούν οι μπαταρίες ιόντων λιθίου.
Αυτή η απόφαση, η οποία τέθηκε σε ισχύ αμέσως, ακολούθησε την καταστροφική βύθιση του φορτηγού πλοίου Morning Midas νωρίτερα τον Ιούνιο. Η πυρκαγιά, ορατή σε αεροφωτογραφίες ως ένα σύννεφο καπνού που ανέβαινε από την πρύμνη του πλοίου, υπογράμμισε την επικίνδυνη φύση των πυρκαγιών με μπαταρίες ιόντων λιθίου: έντονες, σχεδόν αδύνατο να σβήσουν και επιρρεπείς σε αναζωπύρωση, γράφει ο Δρ. Tilak K. Doshi.
Οι πυρκαγιές σε μπαταρίες ιόντων λιθίου, όπως παρατηρούνται σε περιστατικά όπως τα Morning Midas, Felicity Ace (2022) και Fremantle Highway (2023), αποτελούν έναν μοναδικό κίνδυνο. Αυτές οι πυρκαγιές, που προκαλούνται από θερμική διαφυγή – μια ταχεία, αυτοθερμαινόμενη αντίδραση – καίγονται θερμότερα από τις συμβατικές πυρκαγιές, παράγουν τοξικά αέρια και μπορούν να αναζωπυρωθούν ξανά ημέρες ή εβδομάδες αργότερα. Σε απάντηση, ορισμένες γερμανικές πόλεις έχουν απαγορεύσει τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα από τα υπόγεια πάρκινγκ λόγω κινδύνου πυρκαγιάς, και μια νορβηγική εταιρεία πορθμείων τα έχει απαγορεύσει εντελώς.
Η κίνηση του Matson αποτελεί σαφές σύμβολο μιας ευρύτερης αναμέτρησης: η επανάσταση των ηλεκτρικών οχημάτων, που κάποτε ανακοινωνόταν ως το αναπόφευκτο μέλλον της κινητικότητας, επέστρεψε στο μηδέν. Σαν μια δοκιμή Rorschach, η εμπειρία με τα ηλεκτρικά οχήματα έχει αποκαλύψει τις άδειες υποσχέσεις τους και μια βαθύτερη παθολογία στην εμμονή της δυτικής κοινωνίας με τα «πράσινα» ιδανικά.
Οι Ψεύτικες Υποσχέσεις των Ηλεκτρικών Οχημάτων
Μόλις πριν από λίγα χρόνια, η αφήγηση ήταν σαφής. Τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα διαφημίζονταν ως η πρωτοπορία ενός καθαρού, ανανεώσιμου μέλλοντος, έτοιμου να καταθέσει τα ρυπογόνα καυσαέρια των οχημάτων με κινητήρα εσωτερικής καύσης (ICE) στον κάλαθο των σκουπιδιών της ιστορίας.
Κάθε μεγάλη αυτοκινητοβιομηχανία – από την General Motors μέχρι την Volkswagen – ανακοίνωσε φιλόδοξα σχέδια για μετάβαση σε πλήρως ηλεκτρικούς στόλους έως τη δεκαετία του 2030. Η General Motors, κορυφαίος παράγοντας στην αυτοκινητοβιομηχανία, ισχυρίστηκε μόλις τον Αύγουστο του περασμένου έτους ότι ήταν «πλήρως αφοσιωμένη σε ένα πλήρως ηλεκτρικό μέλλον». Ωστόσο, τον Ιούνιο του τρέχοντος έτους, το Politico ανέφερε ότι «η General Motors έκλεισε αθόρυβα την πόρτα αυτή την εβδομάδα σε έναν στόχο να παράγει μόνο ηλεκτρικά οχήματα έως το 2035».
Η λάμψη της αφήγησης για τα ηλεκτρικά οχήματα είχε ήδη αρχίσει να ξεθωριάζει πριν από την έναρξη της ενεργειακής αντεπανάστασης του Προέδρου Τραμπ φέτος, με τις ατζέντες του για την «ενεργειακή κυριαρχία» και τις ατζέντες του «τρυπάνι, μωρό, τρυπάνι» που στόχευαν στον τερματισμό των εντολών Ομπάμα και Μπάιντεν και των επιδοτήσεων για τις ευνοούμενες «πράσινες» βιομηχανίες, συμπεριλαμβανομένων των ηλεκτρικών αυτοκινήτων. Ένα εκτεταμένο νομοσχέδιο για τους φόρους και τον προϋπολογισμό που ψηφίστηκε από το Κογκρέσο στο «Big Beautiful Bill» καταργεί την φορολογική έκπτωση 7.500 δολαρίων για την αγορά ή μίσθωση νέων ηλεκτρικών οχημάτων και την φορολογική έκπτωση 4.000 δολαρίων για τα μεταχειρισμένα ηλεκτρικά οχήματα στις 30 Σεπτεμβρίου.
Τον Μάρτιο του 2024, το CNBC δημοσίευσε ένα ευρέως αναφερόμενο άρθρο με τίτλο «Η ευφορία των ηλεκτρικών οχημάτων είναι νεκρή. Οι αυτοκινητοβιομηχανίες μειώνουν ή αναβάλλουν τα σχέδιά τους για ηλεκτρικά οχήματα». Ο δημοσιογράφος της αυτοκινητοβιομηχανίας του CNBC, Michael Wayland, έγραψε:
Για χρόνια, η αυτοκινητοβιομηχανία βρισκόταν σε κατάσταση ευφορίας σχετικά με τα ηλεκτρικά οχήματα. Οι αυτοκινητοβιομηχανίες εξέδωσαν αισιόδοξες προβλέψεις πωλήσεων για ηλεκτρικά μοντέλα και ανακοίνωσαν φιλόδοξους στόχους ανάπτυξης για τα ηλεκτρικά οχήματα. … Τώρα, η δημοσιότητα μειώνεται και οι εταιρείες γιορτάζουν για άλλη μια φορά την επιλογή των καταναλωτών. Αυτοκινητοβιομηχανίες από τη Ford και την General Motors μέχρι τη Mercedes-Benz, τη Volkswagen, την Jaguar, τη Land Rover και την Aston Martin μειώνουν ή αναβάλλουν τα σχέδιά τους για ηλεκτρικά οχήματα.
Οι κυβερνήσεις, ιδιαίτερα στη Δύση, τροφοδότησαν τη μανία για τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα με μεγάλες επιδοτήσεις, φορολογικές ελαφρύνσεις και εντολές, ενώ οι περιβαλλοντολόγοι χαιρέτισαν τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα ως την ηθική επιλογή για να «σώσουν τον πλανήτη». Για πολλούς, η γοητεία ήταν δελεαστική: αθόρυβα, ομαλά οδηγούμενα αυτοκίνητα που δεν εκπέμπουν εκπομπές καυσαερίων, με την υπόσχεση χαμηλότερου κόστους λειτουργίας. Προσέφεραν στους πλούσιους λάτρεις της Gaia μια οδηγική εμπειρία «χωρίς ενοχές». Αλλά όπως δείχνει η απόφαση του Matson, το όνειρο του ηλεκτρικού αυτοκινήτου συγκρούστηκε με σκληρές πραγματικότητες – οικονομικές, περιβαλλοντικές και πρακτικές – που καμία προπαγάνδα ή επιδοτήσεις δεν μπορεί να αποκρύψει.
Η αφήγηση γύρω από τα ηλεκτρικά οχήματα βασίζεται σε αισιόδοξες υποθέσεις που, μετά από πιο προσεκτική εξέταση, έχουν γυρίσει μπούμερανγκ.
Σκεφτείτε το «άγχος αυτονομίας» που βασανίζει πολλούς πιθανούς αγοραστές ηλεκτρικών οχημάτων. Παρά τις εξελίξεις στην τεχνολογία των μπαταριών, τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα εξακολουθούν να δυσκολεύονται να ανταποκριθούν στην άνεση και την αξιοπιστία των…και οχήματα ICE για μεγάλες αποστάσεις. Ο χρόνος φόρτισης -συχνά από 30 λεπτά έως αρκετές ώρες, ανάλογα με τον φορτιστή- συγκρίνεται δυσμενώς με την πεντάλεπτη φόρτιση ενός βενζινοκίνητου ή πετρελαιοκίνητου αυτοκινήτου.
Στις περισσότερες χώρες, παρά την επέκταση, οι υποδομές φόρτισης παραμένουν άνισα κατανεμημένες, με τις αγροτικές περιοχές και ακόμη και ορισμένα αστικά κέντρα να υποχρησιμοποιούνται θλιβερά. Ο σχεδιασμός ενός μεγάλου ταξιδιού με ηλεκτρικό αυτοκίνητο συχνά μοιάζει με ένα λογιστικό παζλ, που απαιτεί σχολαστική χαρτογράφηση των σταθμών φόρτισης και την κατάρτιση σχεδίων έκτακτης ανάγκης για καθυστερήσεις ή διακοπές. Αυτή η ταλαιπωρία δεν έχει περάσει απαρατήρητη από τους καταναλωτές, οι οποίοι βλέπουν όλο και περισσότερο τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα ως βάρος παρά ως απελευθέρωση.
Κάθε τόσο, αναφέρονται νέα για «επαναστατικές εξελίξεις» στην τεχνολογία μπαταριών, αυξάνοντας τις ελπίδες για νιρβάνα των ηλεκτρικών οχημάτων. Για παράδειγμα, ένα άρθρο στο CarNewsChina τον περασμένο μήνα ανέφερε ότι «η Huawei έχει εντείνει τις φιλοδοξίες της στην προηγμένη αποθήκευση ενέργειας με ένα δίπλωμα ευρεσιτεχνίας για μια μπαταρία στερεάς κατάστασης με βάση το σουλφίδιο που προσφέρει αυτονομία έως και 3.000 χιλιόμετρα και εξαιρετικά γρήγορη φόρτιση σε μόλις πέντε λεπτά». Ο ερασιτέχνης επιστήμονας Willis Eschenbach, ειδικός στην απομυθοποίηση της μαγικής σκέψης στη φυσική της ενέργειας, απάντησε σε αυτή την ιστορία με το αμίμητο ύφος του: «Αλλά ως συνήθως, η πραγματικότητα κρύβεται στα ψιλά γράμματα και διαφεύγει της προσοχής ενώ η μηχανή δημοσίων σχέσεων κάνει τον γύρο της νίκης της. Κανείς δεν θέλει να μιλήσει για φυσική. Κανείς δεν αναρωτιέται πώς ακριβώς ρίχνεις νερό στους καταρράκτες του Νιαγάρα μέσα από ένα λάστιχο κήπου». Αναφερόταν στην αδύνατη φυσική που κρύβεται πίσω από τους ισχυρισμούς της Huawei για «εξαιρετικά γρήγορη φόρτιση».
Η οικονομική πλευρά των ηλεκτρικών αυτοκινήτων έχει επίσης ξεχαστεί. Οι υποστηρικτές ισχυρίστηκαν ότι τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα θα ήταν φθηνότερα στην κατοχή και λειτουργία, αλλά η πραγματικότητα λέει μια διαφορετική ιστορία. Το υψηλότερο αρχικό κόστος των ηλεκτρικών αυτοκινήτων σε σύγκριση με τα οχήματα με κινητήρα καύσης, συνήθως 30-40% υψηλότερο, έχει αντισταθμιστεί μόνο εν μέρει από επιδοτήσεις όπως η γενναιόδωρη ομοσπονδιακή φορολογική πίστωση 7.500 δολαρίων στις ΗΠΑ υπό τις κυβερνήσεις Ομπάμα και Μπάιντεν, η οποία, όπως σημειώθηκε, θα λήξει σύντομα.
Τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα υποτιμώνται ταχύτερα από τα συμβατικά οχήματα. Ορισμένα μοντέλα χάνουν έως και 50% της αξίας τους μέσα στα πρώτα δύο χρόνια. Το κόστος αντικατάστασης μπαταριών μπορεί να φτάσει τα 30.000 δολάρια, μειώνοντας περαιτέρω τις υπολειμματικές αξίες. Το κόστος ασφάλισης είναι, σύμφωνα με ορισμένους, υπερβολικό. Στο Ηνωμένο Βασίλειο, όπως και αλλού, η αγορά μεταχειρισμένων ηλεκτρικών αυτοκινήτων έχει καταρρεύσει, με τις υπολειμματικές αξίες να μειώνονται κατακόρυφα, καθώς οι καταναλωτές αποφεύγουν τις χρησιμοποιημένες μπαταρίες με αβέβαιη διάρκεια ζωής και οι αυτοκινητοβιομηχανίες συνεχίζουν να προσφέρουν εκπτώσεις σε νεότερα μοντέλα καθώς οι πωλήσεις μειώνονται. Οι εταιρείες ενοικίασης αυτοκινήτων όπως η Hertz έχουν υποστεί τεράστιες ζημίες μετά από μεγάλες επενδύσεις σε ηλεκτρικούς στόλους, μόνο και μόνο για να διαπιστώσουν ότι η τιμή τους υποτιμάται ραγδαία και σταματά λόγω έλλειψης ζήτησης.

Μια γρήγορη ματιά στα περιφερειακά δεδομένα, ωστόσο, αποκαλύπτει ότι η αφήγηση για τα ηλεκτρικά οχήματα επικεντρώνεται σε μεγάλο βαθμό στην Κίνα. Η Ευρώπη αγόρασε 1,6 εκατομμύρια περισσότερα αυτοκίνητα το 2025 σε σύγκριση με την ίδια περίοδο πέρυσι, ή αύξηση 27%. Οι Βορειοαμερικανοί αγόρασαν μόνο 0,7 εκατομμύρια περισσότερα, ή αύξηση 3%. Ο υπόλοιπος κόσμος αγόρασε 0,6 εκατομμύρια περισσότερα ηλεκτρικά οχήματα, ή αύξηση 36%. Μόνο η Κίνα αντιπροσώπευε 4,4 εκατομμύρια νέα ηλεκτρικά οχήματα, αύξηση 33%. Είναι τέχνασμα να αποκαλούμε αυτό που ουσιαστικά κυριαρχείται από την Κίνα ως παγκόσμια ιστορία επιτυχίας ηλεκτρικών οχημάτων.
Δεδομένης της αδιαφάνειας των ειδήσεων για την Κίνα, δεν είναι σαφές τι να κάνουμε με τις αναφορές για τεράστια «νεκροταφεία» απούλητων ηλεκτρικών αυτοκινήτων σε διάφορες πόλεις. Ένα άρθρο του Bloomberg του 2023 ανέφερε ότι «μια άνθηση που τροφοδοτείται από επιδοτήσεις βοήθησε την Κίνα να γίνει γίγαντας στη βιομηχανία ηλεκτρικών αυτοκινήτων, αλλά πολλά σε όλη τη χώρα είναι γεμάτα με ανεπιθύμητα αυτοκίνητα με μπαταρίες». Μια έκθεση που δημοσιεύθηκε την Παρασκευή προειδοποίησε ότι «η αυτοκινητοβιομηχανία της Κίνας είναι μια φούσκα στα πρόθυρα της έκρηξης μετά από χρόνια τεχνητά διογκωμένων πωλήσεων και βάναυσων πολέμων τιμών. Το σχέδιο περιλαμβάνει την καταχώριση νέων οχημάτων στην Κίνα και στη συνέχεια την πώλησή τους στο εξωτερικό ως μεταχειρισμένα αυτοκίνητα, παρά το γεγονός ότι ουσιαστικά πρόκειται για αυτοκίνητα «μηδενικών χιλιομέτρων». Αυτό επιτρέπει στους κατασκευαστές αυτοκινήτων να αναφέρουν υψηλά στοιχεία πωλήσεων ακόμη και όταν η αγορά βρίσκεται στα πρόθυρα της κατάρρευσης».
Πράγματι, τα διογκωμένα στοιχεία πωλήσεων ηλεκτρικών αυτοκινήτων δεν περιορίζονται στην Κίνα. Ο Geoff της Geoff Buys Cars αποκαλύπτει πώς τα στοιχεία πωλήσεων ηλεκτρικών αυτοκινήτων στο Ηνωμένο Βασίλειο διογκώνονται τεχνητά. Ο Thomas Shepstone της Energy Security and Freedom Substack το εξηγεί ως εξής:
Ιστορικά, ορισμένοι αντιπρόσωποι έχουν καταχωρίσει οχήματα στο όνομά τους ή σε αυτά των αντιπροσώπων τους για να επιτύχουν τους στόχους πωλήσεων των κατασκευαστών, να πληρούν τις προϋποθέσεις για κίνητρα ή να εκκαθαρίσουν το απόθεμα. Αυτό μπορεί να ενισχύσει προσωρινά τις αναφερόμενες πωλήσεις, αλλά αυτά τα οχήματα συχνά καταλήγουν ως μοντέλα επίδειξης, δανεικά ή μεταχειρισμένα αποθέματα, όχι πραγματικές πωλήσεις καταναλωτών. … Για τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα, το υψηλό κόστος (μέση τιμή συναλλαγής 56.351 δολάρια το τρίτο τρίμηνο του 2024) και η άνιση καταναλωτική ζήτηση μπορούν να ενθαρρύνουν μια τέτοια συμπεριφορά, ειδικά για τις μάρκες που δυσκολεύονται να πουλήσουν ηλεκτρικά αυτοκίνητα.
Όπως επισημαίνει ο David Blackmon στο πολυδιαβασμένο βιβλίο του Energy Transition Absurdities Substack, το άλλο εντυπωσιακό συμπέρασμα από το διάγραμμα είναι τα πολύ χαμηλότερα συνολικά στοιχεία πωλήσεων φέτος σε σύγκριση με την κορύφωση του Δεκεμβρίου 2024. Ο Blackmon δηλώνει: «Αυτό που δείχνει ξεκάθαρα αυτό το διάγραμμα είναι ότι η παγκόσμια βιομηχανία ηλεκτρικών οχημάτων έχει υποστεί δραματική μείωση των πωλήσεων φέτος, μειώνοντας από σχεδόν δύο εκατομμύρια τον Δεκέμβριο του 2024 σε λίγο κάτω από 1,6 εκατομμύρια τον Μάιο του 2025. Αυτή είναι μια πτώση 20% στις πωλήσεις σε μόλις 150 ημέρες».


Αφήστε μια απάντηση